Wanneer u zelf uw huis verkoopt kunt u van potentiële kopers
een heleboel vragen verwachten. Het is goed als u daarop bent voorbereid.
Het is leuk om mensen rond te leiden in uw eigen huis. U weet tenslotte alle
in’s en out’s van uw huis. U kunt wijzen op de positieve dingen aan uw huis,
zoals een terras waar de avondzon op staat en waar het heerlijk is om een
glaasje te drinken na een dag werken. Maar ook kunt u wijzen op een (onlangs)
vernieuwde cv-installatie. U hebt daar geld aan uitgegeven, met het oog op de
verkoop, omdat dat de waarde van uw huis verhoogd. En zo kunt u wellicht nog
meer punten aanhalen die positief zijn aan uw huis.
Potentiële kopers die u rondleidt hebben al interesse in uw woning anders waren
ze niet langsgekomen. Natuurlijk horen ze graag wat fijn, aangenaam of een
bonus is voor hen. Maar ze komen ook met vragen over materialen, attesten,
isolatie, kosten, de omgeving, geluidsoverlast van verkeer of buren én
verborgen gebreken. Zorg er dan ook voor dat u over alle verplichte en
benodigde informatie beschikt en dat u zo eerlijk mogelijk antwoord op de
vragen. Als het antwoord niet zo leuk is, eindig dan altijd uw zin met een positieve
wending.
Dus laat u informeren over welke attesten (bijvoorbeeld EPC en Asbest) u nodig
heeft om uw huis te verkopen en vraag die aan. Uw koper moet daar tenslotte een
kopie van krijgen bij de ondertekening van de verkoopovereenkomst. Als u een
wat ouder huis heeft, is het wellicht ook aan te raden een bouwinspectie te
laten uitvoeren. U kunt dan eventuele gebreken die tijdens die inspectie naar
boven komen maar waar u nog niets van wist, laten herstellen. Op die manier is
de kans op verborgen gebreken achteraf een heel stuk kleiner. Wat voor zowel u
als voor de koper, prettig is.
Zorg ervoor dat u ongeveer weet op welke afstand de scholen en winkels liggen.
Ook kunt u bijvoorbeeld folders van recreatie of leuke restaurants of cafés bij
u in de buurt verzamelen, zodat de potentiële kopers (zouden ze er niet bekend
zijn) een goed beeld krijgen van de omgeving. Zorg ook zeker dat u genoeg tijd
per koper rekent. Het feit dat u alle tijd neemt voor hen zal alleen maar
positief bijdragen aan het algehele gevoel dat achterblijft na een bezoek aan
uw huis.
Zo bent u goed voorbereid!